Print

Vårt sista nummer av tidningen Företagshistoria – Centrum för Näringslivshistoria &Torberger

Sidhuvudet till tidningen Företagshistoria nr 1-17

Den 9 mars landade årets första nummer av tidningen Företagshistoria i butikshyllorna runtom i Sverige. Det blir det sista numret med Per Torberger som vikarierande chefredaktör. 

Slagskepp, bemaningsföretag, Björn Borg, Cajsa Warg, Trelleborg, Astra, Grand Hôtel … under det år jag haft förmånen att vikariera som chefredaktör för tidningen Företagshistoria har jag hunnit lära mig mer om mängder av företag, uppfinnare, idéer och branscher.

Ett kanonuppdrag

Företagshistoria ges ut av Centrum för Näringslivshistoria (CfN), vilka säljer arkivtjänster till företag. Tidningens syfte är att sprida intresset för näringslivshistoria. CfN ger visserligen ut tidningen med förhoppningen att det ska leda till fler affärer, men några krav på mig som chefredaktör att skriva om vissa saker eller på ett visst sätt ställdes aldrig: tvärtom var det hög redaktionell integritet.

När jag fick frågan om jag ville vikariera för ordinarie chefredaktör Sara Johansson under hennes mammaledighet var svaret egentligen givet: jag har läst tidningen och dess föregångare med stor behållning i många år.
Nu fick jag äntligen chansen att vara med och skapa den.

Fria händer, tydliga mål

Jag hade väldigt fria händer med tidningen, men ska inte sticka under stol med hur oerhört viktig personalen på hela CfN, och framför allt på redaktionen ledd av Anders Sjöman, var för tidningens tillkomst under året. Den både breda och djupa kunskap dessa människor besitter kring näringslivshistoria är otroligt imponerande.

Mina mål för tidningen och mitt arbete under året var i första hand två.

1. Vidareutveckla texterna. När du skriver om det som varit, blir det lätt kronologiskt och lite lexikon över det hela. Jag ville få in mer story och aktivt tempus.
2. Utveckla redaktörsrollen. Som anställd reporter har du ofta många kontakter med redaktören längs vägen. Det ökar kvaliteten på slutresultatet och spar ofta tid. Därför ville jag testa ett mer aktivt redaktörskap mot tidningens frilansjournalister.

Jag anser att jag kom långt med båda dessa mål: många texter blev bättre, och en mer coachande redaktörsroll var uppskattad bland flera skribenter.

Är du nyfiken på Sveriges enda tidning om näringslivshistoria kan du läsa mer om den här.

Är du nyfiken på vad Centrum för Näringslivshistoria kan erbjuda dig, kika in här.

(Och, bonustips: CfNs sajt Biz Stories publicerar dagligen nyheter om näringslivshistoria, samt ett läsvärt veckobrev.)

Tidningen Företagshistoria nr 1-2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *