Bild på Teknikföretagens årsberättelse
Jobb, Webb

Vassa rubriker för årsberättelsen – Teknikföretagen &Torberger

Enligt legendariske reklamaren David Ogilvy ska du lägga 80 procent av tiden på rubriken, resten på övriga texten. Logiken är enkel – utan bra rubrik, ingen läsare. 
Ogilvys råd är något Teknikföretagen tagit till sig.

Jag – Per Torberger – började min karriär som redigerare på Dagens Industri. Jobbet innebar att ta reportrarnas texter, hitta lämpliga bilder till och montera in dessa på tidningssidorna. Men inte bara det.

Den viktigaste och roligaste delen var att sätta rubriker, skriva bildtexter, putsa text, korta … Helt enkelt, att bearbeta reportrarnas råmanus till en korrekt, läsbar, läsvärd, intresseväckande och överraskande nyhet.

Fyra år med cirka 50 rubriker om dagen. 150 om vi räknar mellanrubrikerna (alltför många underskattar dem!).

Tack vare skickliga chefer, intresse och talang, blev jag riktigt bra på att skriva rubriker. Det är något Teknikföretagen drar nytta av idag, bland annat i de nyhetsbrev vi berättat om tidigare.

10–20 rubriker per artikel

Nu senast fick jag istället glädjen att skriva rubriker och ingresser till Teknikföretagens årsberättelse. Riktigt roligt, och väldigt stimulerande. För varje text skrev jag 10–20 rubriker och 2–3 ingresser, vilka redaktören sedan kunde välja mellan.

Uppdraget kom från årsberättelsens chefredaktör, Karin Fjell Hager, och för form och utveckling stod webbyrån Making Waves.
Jag tycker att det blev en riktigt snygg och användarvänlig skrift – håller du med?

Bild på Teknikföretagens årsberättlse online – vi skrev rubriker och ingresser

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *